ریپورتاژ

تحلیل تمام ترک‌های آلبوم جدید زمین عجیب از مجال

رپورتاژ آگهی

تحلیل تمام ترک‌های آلبوم جدید زمین عجیب از مجال

لید: در این مقاله می‌خواهیم پیام‌های نهفته در هر کدام از ترک‌های آلبوم رپر انقلابی یعنی مجال را بررسی کنیم.

آلبوم زمین عجیب حاوی قطعات مختلف با سبک‌های پاپ، راک و رپ بود که پیام‌های مختلفی را به گوش مخاطبان رساند. حال می‌خواهیم پیام‌های پنهان و آشکار در پس هر قطعه از این آلبوم را بررسی کنیم.

قطعه خاک مال مائه؛ پیامی برای غرب زدگان

مجال در این قطعه به کسانی که در داخل ایران، خودباخته فرهنگ غرب هستند می‌گوید که موضوع مورد اعتراض او، تفکر (و نه ظاهر) آن‌هاست. او فاصله تفکر خود با خودباختگان به غرب را چنین به تصویر می‌کشد: «ما خاک وطنو با مژه جارو میزنیم شما لیس بزن، کف سنگ فرشای اجنبی رو». البته مجال نمی‌خواهد مرزبندی میان اقشار مختلف مردم ایجاد کند. چرا که در نام قطعه از ضمیر «ما» استفاده کرده است. در نتیجه خودش را با کسانی که مخالف او فکر می‌کنند، در یک جبهه می‌داند اما اختلاف فکری میان‌شان وجود دارد.

اعتراض به منطق جهان در قطعه دنیای وارو

در این قطعه مجال به طرز تفکر جهانیان گلایه می‌کند. به عنوان مثال یکی از پیام‌های این قطعه تفاوت گذاشتن بین مظلومان است. در جنگ روسیه و اوکراین، وقتی یک خراش روی یک کودک اوکراینی می‌افتد صدای تمام جهان بلند می‌شود. اما در جنگ اسرائیل و غزه وقتی هزاران کودک بمباران می‌شوند، از کسی صدایی در نمی‌آید. از طرف دیگر این قطعه موسیقی به فریبکاری آمریکا نیز اشاره می‌کند. از یک طرف آمریکا خود مسئول داعش و تروریست‌ها در منطقه است. از طرف دیگر وقتی کسی مانند شهید سلیمانی جلوی این تروریست‌ها بایستد، آمریکا را تروریست خطاب می‌کند. مجال به این منطق وارونه و قبول آن از طرف برخی، اعتراض می‌کند.

ایجاد احساس امیدواری برای رسیدن به قله

مجال در قطعه قله این پیام را به مخاطب می‌رساند که تا اینجا راه زیادی را برای تحقق ارزش‌های ایران آمده‌ایم. اما هنوز به قله نرسیده‌ایم و فاصله کمی با آن داریم. حتی طی کردن این فاصله کوتاه نیاز به همتی بلند دارد. پس در صورت ناامیدی، از رسیدن به قله‌ای در نزدیکی چشم پوشی کرده‌ایم. در صورت ادامه دادن، باید مصائب این راه کوتاه را به جان بخریم.

بررسی قطعه همشهری با درونمایه مردمی و اعتراضی

مجال در قطعه همشهری از یک طرف با مردم رنج کشیده و فقیر اعلام همدردی می‌کند و خود را از آن‌ها می‌داند. از طرف دیگر به فساد اداری موجود اعتراض می‌کند. همچنین به سوء مدیریت در بازسازی آبادان و خرمشهر می‌پردازد. حتی برخورد ناآگاهانه برخی مردم با مسئله حجاب را مورد تذکر و تفکری دوباره قرار می‌دهد.

اخطار درباره نتایج بی حجابی در قطعه عروسک

قطعه عروسک یک روایت از بخش‌های مختلف زندگی یک خانم بی حجاب است. البته تمرکز بر حجاب ظاهری نیست (با این که اشاراتی به این موضوع می‌شود) بلکه مسئله، سبک زندگی بی بند و بار و نتیجه آن است.

قطعه منجی العالم؛ پیام فلسطین به جهان

این قطعه حامل چندین پیام شامل: «ایجاد امید برای ستم دیدگان غزه، درخواست کمک از منجی شیعیان و رساندن پیام مردم مظلوم فلسطین به گوش جهانیان» است. از یک طرف زیرنویس‌های چند زبانه این قطعه نشان می‌دهد که مخاطب آن فقط فارسی زبانان نیستند. از طرف دیگر، بعد از مسئله کودک کشی اسرائیل در غزه فعالیت رسانه‌ای قوی انجام نشده بود و نماهنگ این قطعه، اولین کار محسوب می‌شود.

پیام انقلابی قطعه «ما مردم» برای انتخابات مجلس

در این قطعه، مجال مردم را به انقلابی دوباره در انتخابات مجلس فرامی‌خواند. وی برخی نمایندگان مجلس را به خان‌های دوره قاجار تشبیه می‌کند و از مردم می‌خواهد که با رأی و مشارکت خود در مجلس انقلاب کنند. از طرف دیگر اشعار این قطعه یک نگاه تاریخی به ایران دارد و هویت ایرانی را به دور از تعصبات دینی و با عقلانیت بیان می‌کند.

محتوای عرفانی قطعات «او» و «سرگشته»

هر کس به اندازه سطح آشنایی‌اش با مباحث عرفانی می‌تواند از این دو قطعه موسیقی، استفاده کند. توضیح بیشتر محتوای این قطعات لازم به آوردن مبانی عرفان است که در این مقاله نمی‌گنجد. اما می‌توان دانست که عمق محتوای آهنگ ساکنم بر در میخانه و سرگشته به اندازه شهرت «فؤاد کرمانی» و «خواجوی کرمانی» در عرفان است.

نقش رسانه در سلب آگاهی از مردم در «سامری»

در قطعه سامری اشاره به داستان شخصی دارد که در زمان غیبت حضرت موسی (علیه السلام)، قوم او را با ساخت یک گوساله طلایی فریب داد و آن‌ها را گوساله پرست کرد. وی این داستان را به فریب افکار عمومی جامعه توسط رسانه تشبیه کرده است.

قطعه «جایی واس تو نی» خطاب به آمریکا

در این قطعه می‌توانید پیام مجال به حضور و مداخله آمریکا در منطقه را بشنوید. مجال در این قطعه اعتراض خود به حضور آمریکا در منطقه و ناپایداری این مداخله را اعلام می‌کند.

برای گوش کردن به آلبوم زمین عجیب و شناخت مجتبی الله وردی روی مجال کیست؟ کلیک کنید.


مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
traffic analysis